Ph.D. students
Idan Caspi (2025 – present). On the linguistic compass of geographical names. Advisor; promotor: Norbert Corver.
Gerbrich de Jong (2022 – present). Kan mevrouw mij helpen? Forms of address in Friesland. Intended co-promotor; promotor: Helen de Hoop.
Maria den Hartog (2021 – present). Processing pronouns of address: The impact of using informal or polite pronouns of address in Dutch and German. Advisor; promotor: Helen de Hoop.
Patricia Sánchez Carrasco (2021 – present). Processing pronouns of address: The impact of using informal or polite pronouns of address in French and Spanish. Advisor; promotor: Helen de Hoop.
Master theses
Colleen Klinger. De vertaling van technische en marketingteksten binnen de auto-industrie. Professional Translation, Utrecht University. Primary advisor.
Eva Klompé. Mens of machine? De waardering van vertaalde Franse marketingteksten door Nederlandse consumenten. Professional Translation, Utrecht University. Primary advisor.
Lisanne Beurskens. Modale partikels in vertaalde en niet-vertaalde Nederlandse teksten: unique items of normalisering? Professional Translation, Utrecht University. Primary advisor.
Raemon van Geen. (2025) Capacity or retrieval? Investigating processing-based accounts of island effects in French wh- and adjunct islands. Linguistics (Research), Utrecht University. Primary advisor.
Emma Beelen (2025). Explicitering en implicitering in ondertiteling en nasynchronisatie: Een vergelijking. Professional Translation, Utrecht University. Primary advisor.
Jesse van de Veen (2025). Machinevertaling in Nederlandse media: Een corpusonderzoek naar de framing van machinevertaling in Nederlandse nieuwsartikelen. Professional Translation, Utrecht University. Primary advisor.
Mingus Niesten (2024). Explicitering en implicitering: de ondertitelstrategieën in Lupin. Professional Translation, Utrecht University. Primary advisor.
Bodine Aerts (2023). ‘Wil je met mij op date? Nee? Oké en wil je dan nu wel met mij op date 😘?' Onderzoek naar de effectiviteit van emoji-gebruik in neutrale openingszinnen op Tinder. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor.
Floor Bos (2023). De impact van de eerste woorden: Een experimenteel onderzoek naar de invloed van het gebruik van complimenten en aanspreekvorm in het eerste chatcontact bij online daten. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor.
Franciska van Gortel (2023). Je match emoji's en complimenten sturen? Een experimentele studie naar de effecten van de aanwezigheid van een emoji en een compliment op de effectiviteit van openingszinnen. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor.
Ashley Jansen (2023). Het effect van het gebruik van T- of V-pronomina in reclameteksten voor hedonistische en utilitaire diensten op de attitudes van Nederlandse consumenten. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor with Helen de Hoop and Sebastian Sadowski.
Marlieke Jansen (2023). De modererende rol van betrokkenheid op attitude en aankoopintentie bij T- of V-pronomina: Experimenteel onderzoek naar het effect van pronominale keuze in Nederlandse dienstadvertenties. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor with Helen de Hoop and Sebastian Sadowski.
Sam Peters (2023). Beïnvloeden aanspreekvormen in advertenties de waardering van ontvangers? Experimenteel onderzoek naar effecten van het gebruik van sterke en zwakke aanspreekvormen in advertenties. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor with Helen de Hoop and Sebastian Sadowski.
Tessa Pluk (2023). Hey, wat vind jij de beste openingszin? Een onderzoek naar het effect van typen openingszinnen en geslacht op de date-intentie van Nederlandse jongvolwassenen en het effect van deze typen openingszinnen op de waargenomen extraversie, openheid voor nieuwe ervaringen en welwillendheid in datingapps. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor.
Jeroen van de Sande (2023). U of jij? Wat vindt het publiek fijn? Een vergelijking tussen het gebruik van u en jij in sportdienstadvertenties en het effect op consumenten. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor with Helen de Hoop and Sebastian Sadowski.
Celine de Loos (2022). The effects of address pronouns on attitudes towards a museum. Linguistics, Radboud University. Primary advisor with Helen de Hoop.
Charlotte van den Broek (2023). De effecten van het aanspreken met u en jij: Een experimenteel onderzoek naar de effecten van de aanspreekvorm in productadvertenties en de prijsklasse van het product op de prijsindicatie door de ontvanger. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor with Helen de Hoop.
Fieke Litjens (2022). De effecten van T-pronomina en V-pronomina op mannelijke en vrouwelijke consumenten. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor with Helen de Hoop.
Natascha Bom (2022). Leuk onderwerp, maar waardeer je het meer als ik vousvoyeer of tutoyeer? Experimenteel onderzoek naar de waardering van lezers voor positieve en negatieve brieven waarin ze worden aangesproken met V- of T-pronomina. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor with Helen de Hoop.
Jihane Hachimi (2022). Het gebruik van u of jij in dienstreclames: Wat werkt het best? Een experimenteel onderzoek naar de effecten van het gebruik van T- en V-pronomina in de Nederlandse marketing. Communication and Persuasion, Radboud University. Primary advisor with Helen de Hoop.
Bachelor theses
Bram Lammertink (2025). “Zeg maar jij, hoor”: Een vragenlijstonderzoek naar de invloed van aanspreekvormen op de betrokkenheid van het publiek bij filmfragmenten. Communication and Information Studies, Utrecht University. Primary advisor.
Iris Hartman (2025). Ouf dat is vet! Onderzoek naar woordkeuzes in ondertitels. Communication and Information Studies, Utrecht University. Primary advisor.
Demian Erens (2025). Schelden in stilte: Hoe vertaalkeuzes van scheldwoorden de beleving van film beïnvloeden. Communication and Information Studies, Utrecht University. Primary advisor.
Maud van Tongeren (2025). Het effect van vertaalstrategieën voor scheldwoorden op narratieve betrokkenheid bij ondertiteling. Communication and Information Studies, Utrecht University. Primary advisor.
Eva Klompé (2024). « Tu tranques un truc ? » L’effet de l'argot français et sa traduction dans les sous-titres néerlandais de la première saison de série Lupin. French Language & Culture (pre-master), Utrecht University. Primary advisor.
Adinda Burgers (2024). De rol van code mixing bij de beoordeling van aantrekkelijkheid van de zender in online dating openingszinnen. Communication and Information Studies, Utrecht University. Primary advisor.
Ymke Hoste (2024). Met jou zou ik wel een spebi met een biba willen doen!” De invloed van het gebruik en begrip van afko’s in openingszinnen op reactie-intentie, ervaren karaktereigenschappen en het gevoel van verbondenheid op datingapps. Communication and Information Studies, Utrecht University. Primary advisor.
Zara Janssen (2024). Ben jij tekstueel aantrekkelijk? ‘Een onderzoek naar de impact van grammaticalenormschendingen op de mate van aantrekkelijkheid van een onlinedatingprofiel, met opleidingsniveau als moderator. Communication and Information Studies, Utrecht University. Primary advisor.
Rosanne van der Meijden (2024). De aantrekkelijkheid van werkwoordsfouten in online dating: Een onderzoek naar opleidingsniveau en de aanwezigheid van homofone werkwoordsfouten in openingszinnen met betrekking tot de beoordeling van waargenomen aantrekkelijkheid en intelligentie. Communication and Information Studies, Utrecht University. Primary advisor.
Liz Timmer (2024). Zelfspot in de liefde: Een onderzoek naar het effect van zelfspot op de waargenomen aantrekkingskracht. Communication and Information Studies, Utrecht University. Primary advisor.
Sanne Bras (2023). De impact van (in)formele aanspreekvormen in wervingsadvertenties van exciting en competente bedrijven. Linguistics, Radboud University. Primary advisor with Maria den Hartog.
Marjolein van Hoften (2023). I am more immersed now, et vous? The effect of first- and third-person pronouns and use of pronouns of address on the immersion of the reader in French short stories. Linguistics, Radboud University. Primary advisor with Patricia Sánchez Carrasco.
Romée den Hartog (2022). Taalfouten in het online daten: Een onderzoek naar de relatie tussen grammaticalenormschendingen en de aantrekkelijkheid van onlinedatingprofielen. Linguistics, Radboud University. Primary advisor.
Anke Verhulst (2022). Onbewust vinden zij het niet gek dat hun niet-levend zijn. Linguistics, Radboud University. Primary advisor with Ferdy Hubers.
Noëlle Sommer (2018). Voor is het partikel gekropen: Een experimenteel onderzoek naar het topicaliseren van partikels in het Duits. Linguistics, Radboud University. Primary advisor.
Other
Jesse van de Veen (2025). Het Nouveau Grand Tour-programma van het Institut français NL. Professional translation project (MA). Primary advisor.
Raemon van Geen (2024). Capacity or retrieval? Investigating processing-based accounts of island effects in French wh- and adjunct islands. Research Master internship. Primary advisor with Marco Bril.
Iris Faber (2019). The production of adjuncts versus arguments in Dutch: An eye-tracking experiment. Research Master internship. Primary advisor.
Colleen Klinger (2025). Master internship at Platform Frans and the French department (University Utrecht).
Dalí Chirino (2024). The acceptability of Dutch P-stranding. Bachelor Honours programme. Primary advisor with Helen de Hoop.
Anne van Asseldonk (2019). Kunsttalen knutselen: Hoe je talenkennis je beïnvloedt bij het ontwerpen van een eigen taal. Bachelor Honours programme. Primary advisor.
Dalí Chirino (2024). Kijken, lezen en spreken: Oogbewegingen tijdens de productie van argumenten en adjuncten. Bachelor internship. Primary advisor with Peter de Swart and Cas Coopmans.
Chantal van den Berg (2023). Niet 'naar de stad', maar 'stad'. Bachelor internship. Primary advisor.
Sanne Bras (2023). Bedrijfsbranches en de keuze tussen formele en informele aanspreekvormen in wervingsadvertenties. Bachelor internship. Primary advisor with Maria den Hartog.
Marjolein van Hoften (2022). Pronouns of address in recruitment advertisements from multinational companies. Bachelor internship. Primary advisor with Maria den Hartog.
Anke Verhulst (2022). The effect of being addressed with a formal or informal pronoun in Dutch: A selfpaced reading experiment. Bachelor internship. Primary advisor with Maria den Hartog.